Vrije Universiteit Brussel


Hertogen J, Schol S. Patiëntgerichte geneeskunde in de eerstelijnsgezondheidszorg: Communicatie met de huisarts gezien door de bril van een Marokkaanse patiënt. Eerstelijnssymposium, 23 september 2006, Vrije universiteit Brussel.

Eerste auteur: Hertogen Jo

Jaar: 2006

Type: Congres

PDF

Abstract:

Situering/Inleiding:
Er is een duidelijk toenemend bewustzijn bij artsen, onderzoekers en patiÎnten dat een goede arts - patiÎnt communicatie belangrijk is om een goed gezondheidsresultaat te bekomen (1). De meeste onderzoeken inzake patiÎntgerichtheid in de eerstelijnsgezondheidszorg zijn observationele studies. Studies die peilen naar de perceptie van de patiÎnt omtrent patiÎntgerichtheid zijn schaars, hoewel werd aangetoond dat dit aspect ook een belangrijke predictor is voor de gezondheidsuitkomst (9).

Recent wordt er meer aandacht besteed aan de relatie tussen de etnische achtergrond van de patiÎnt en de communicatie met zijn arts. Er is nog maar relatief weinig empirisch werk uitgevoerd naar etniciteit en tevredenheid met de communicatie door de arts (21). Een belangrijke vraag die hierop volgt is in welke mate cultuur en etniciteit een rol spelen in de patiÎnt-arts communicatie. Dit onderzoek wil specifiek nagaan hoe allochtone patiÎnten de communicatie met hun huisarts zien en wat hun verwachtingen zijn op dat vlak.

Methode/Interventies:
Er is gebruik gemaakt van een gevalideerde Nederlandse vragenlijst. De respondenten werden bevraagd over hun verwachtingen ten aanzien van en de concrete ervaring met hun huisarts. Aanvullend werden enkele vragen gesteld omtrent alternatieve geneeswijzen, belang van cultuur-, en voor- en nadelen van een concordante arts. De rekrutering van de respondenten gebeurde in Mechelen, via allochtone organisaties. Als inclusiecriteria golden: de Nederlandse taal beheersen, een huisarts van Belgische origine hebben, en zelf van Marokkaanse origine zijn.

Resultaten:
De respondenten vinden het vooral belangrijk dat de huisarts hen serieus neemt (47,1%), voldoende aandacht voor hen heeft en duidelijke informatie geeft over het probleem (56,5%) en de medicatie (52,9%). Verder verwachten ze dat de arts onbevooroordeeld met hen omgaat (69%), en hen op dezelfde manier behandelt als zijn Belgische patiÎnten (73,8%). Respondenten in Mechelen zijn tevreden over hun huisarts (gemiddeld 6.9/10).

…Èn op vijf respondenten heeft het gevoel dat de arts bevooroordeeld is, maar in het algemeen heeft men niet het gevoel anders te worden behandeld dan Belgen (97.5%).

Op het vlak van taal vindt de meerderheid (52-66%) de vragen niet van toepassing op zichzelf. Voor diegenen die dit wel belangrijk vinden, vindt 52.9% het belangrijk dat er een tolk wordt ingeschakeld, en 75% dat er voorlichtingsfolders zijn in de eigen taal, als men ernaar vraagt. Tweederde vindt het belangrijk dat de arts zich kan inleven in zijn cultuur. Alternatieve geneeswijzen worden toegepast door 53,8% van de respondenten. Hiervan zegt slechts 14% dit spontaan tegen zijn arts en 72.5% zou het vertellen moest de arts er naar vragen.

Besluit:
in de multiculturele maatschappij van vandaag, worden gezondheidswerkers dagelijks geconfronteerd met patiÎnten van verschillende culturele en etnische origine. Het is voor elke arts een uitdaging om tegemoet te komen aan deze diversiteit. De hoofdvaststelling van deze studie is dat er vanuit het oogpunt van de patiÎnt een goede communicatie is tussen huisarts en Marokkaanse patiÎnt in Mechelen, maar er schuilt toch nog een verdoken angst bij de respondenten dat de arts bevooroordeeld is.

©2005 • Vakgroep Huisartsgeneeskunde • Vrije Universiteit Brussel • Laarbeeklaan 103 • 1090 Brussel-Jette
Tel.: +32 2 477.43.11 • Fax.: +32 2 477.43.01 • huisarts@vub.ac.be